Boekbespreking: How2talk2kids: broers en zussen zonder rivaliteit
Thema: Bewust communiceren

Annelies Somers las het boek How2talk2kids: Broers en zussen zonder rivaliteit van Adele Faber en Elaine MazlishZe vertelt ons wat ze er van vond!

Enkele weken geleden bracht ik met mijn twee dochters (9 en bijna 6) een bezoekje aan de bibliotheek. Ik had in de online catalogus al wat rond gesnuisterd, en gezien dat “How2Talk2Kids – Broers en zussen zonder rivaliteit” van Adele Faber en Elaine Mazlish beschikbaar was. Een welgekomen onderwerp, zeker tijdens de zomervakantie (lees: vaak samen thuis en dus ook wat vaker ruzie). Geen slechte keuze, zo bleek bij het inscannen van de boeken. De oudste dochter koos immers een boek in de zin van “Wat heeft mijn irritante broertje nu weer gedaan?”. Dat ze een zusje heeft, is bijzaak: “Het gaat om de inhoud, hé mama”. Gelukkig heeft onze bib een zelfscan balie …

Het boek is vooral gericht op het geven van praktische tips, en niet zozeer op een theoretische uiteenzetting. Er worden verschillende thema’s behandeld in korte, vlot leesbare hoofdstukken. Elk hoofdstuk sluit af met een samenvatting in de vorm van de belangrijkste adviezen. De tips die je krijgt worden door middel van strips toegelicht. Voor mij werkt dat niet zo heel goed, maar misschien voor jullie wel? Er staan ook tal van voorbeelden en praktijksituaties in het boek. Sommige zijn herkenbaar, andere wat minder.

Inhoudelijk sluit het boek aan bij de opvoedingsvisie waar ik me al wat langer in aan het verdiepen ben: mild ouderschap, opvoeden zonder straffen (en belonen), verbindend ouderschap. Je zal er dus o.a. het advies in terugvinden om te luisteren naar je kinderen, te beschrijven wat je ziet in plaats van meteen een oordeel te vellen, hen zelf een oplossing te laten zoeken, hen het vertrouwen te geven dat ze dit ook kunnen, … Het boek brengt wel nog wat nieuwe inzichten, vooral door de focus op de relatie tussen broers en zussen. Zo vond ik het hoofdstuk over het geven van rollen aan je kinderen heel boeiend. Ik merk dat ik ook de neiging heb om mijn dochters steeds weer in dezelfde rol te ‘duwen’ (meestal onbewust), en vaak wordt dit dan een ‘self fulfilling prophecy’. Denk maar aan de dader vs. slachtoffer rol. Wat ik zeker ook onthoud: evenveel is nooit genoeg. In plaats van je aandacht en tijd eerlijk te willen verdelen, is het beter deze naar behoefte te verdelen. Elk kind is immers uniek. Er staan ook enkele zinvolle tips in over hoe omgaan met negatieve gevoelens bij de komst van een nieuwe baby (voor mij niet meer aan de orde ;)).

Kortom: het boek is een aanrader als je graag praktische tips wil over hoe omgaan met conflicten, negatieve gevoelens, vergelijken, de rollen van broers en zussen … Het is relatief dun (177 blz.) en leest erg vlot. En als toemaatje krijg je er twee hoofdstukken van hun andere boek gratis bij (How2Talk2Kids – Effectief communiceren met kinderen). Zoals bij alle boeken over opvoeding blijkt het soms makkelijker gelezen dan gedaan. Maar hé, mild ouderschap is ook mild zijn voor jezelf!