Nachtelijk ouderschap

27 januari 2009 012

Opvoeden doe je ook ‘s nachts.  Ga maar eens na hoe vaak je kindje je nodig heeft bijvoorbeeld om te drinken, omdat het koud heeft of net te warm, dorst, slecht gedroomd, moet plassen of gewoon voor een knuffel en geborgenheid.  Hoe reageer je dan? En welke effect heeft jouw manier van reageren op je kind?

Om nachten zo aangenaam mogelijk te maken, is het nuttig om je te informeren over het waarom van het wakker worden.  Zo zal je zien dat dit zeer natuurlijk is en effect heeft op de ontwikkeling van je kind. Zodra je weet dat nachtvoedingen gewoon heel erg gezond zijn, is het makkelijker om op zoek te gaan naar dé ideale slaapopstelling voor jouw gezin. Of je nu buitenshuis werkt of overdag thuis bent, je slaapkwaliteit is van heel groot belang om ook overdag goed te functioneren.

Wil je meer weten over het belang  van nachtvoedingen en hoe je ze kan aanpakken, dan kom je heel ver met “Nighttime parenting” van William Sears.  Ook “The food of love“, Kate Evans geeft heel wat wetenschappelijke referenties.  Bij La Leche League kan je regelmatig informatiesessies volgen betreffende nachtelijk  ouderschap.

no

Een lijstje met mogelijke slaapopstellingen ter inspiratie:

  • In een bedje op de kamer
  • In een bedje naast je bed
  • In een bedje aan je voeteinde
  • In een cosleeper aan je bed
  • In een veilig nestje/mandje in je bed, tussen de ouders
  • Samen slapen (rekeninghoudend met bepaalde veiligheidsvoorschriften, zie verder)
  • Mama op een matras naast het kinderbedje
  • ….

Opgelet: ‘s nachts rechtop in een zetel voeden is erg vermoeiend en zo in slaap vallen met de baby aan de borst ronduit gevaarlijk.

Dokter James McKenna over samen slapen

Voorwaarden tot veilig samen slapen (cfr Nighttime Parenting):

  • Als je geen borstvoeding meer geeft is je slaapritme onvoldoende afgestemd op dat van je baby.
  • Slaap in een bed, op de sofa is veel gevaarlijker
  • Zorg dat je baby niet uit bed kan rollen
  • Zorg dat je baby niet gekneld kan geraken tussen muur en matras
  • Slaap niet samen als jij (of je partner) onder invloed bent van drugs of alcohol, wees aandachtig bij medicijngebruik en rook niet.
  • De eerste maanden de baby niet rechtstreeks tussen jou en je partner of een ander kindje.
  • Geen huisdieren in bed.
  • Laat andere peuters en oudere kinderen niet alleen met een baby samen slapen (altijd met een ouder er tussen)
  • Laat je baby niet alleen achter in het familiebed
  • Leg nooit een deken over de baby
  • Slaap niet in een indrukbaar waterbed
  • Geen linten aan je pyama langer dan 15cm
  • Gebruik geen met plastic gevoerde materialen
  • Zorg dat er geen kussens rond de baby liggen
  • Kleed de baby niet te warm, voorkom oververhitting (geen slaapzak tenzij je er voor zorgt dat er geen deken of lakens over liggen)
  • Slaapkamertemperatuur 16-18°
  • Baker je baby niet op eigen initiatief in
  • Op de rug slapen is de veiligste houding (voeden kan in zijlig)

Gerelateerde pagina's